Vincent Van Gogh telah dilahirkan pada 30 Maret 1853, di kampung Groot Zunbert di daerah Brabant Utara, Belanda. Ayahnya, Theodorus, adalah paderi kampung (pastor) pengikut Gereja Insaf Belanda (Dutch Reformed Church) yang kecil. Ibu Van Gogh bernama Anna Cornelia Carbentus. Van Gogh mempunyai dua orang saudara lelaki dan tiga orang saudara perempuan yang bernama Anna, Theo, Cornelius, Elizabeth, and Wilhelmien.
Saat berusia dua belas tahun Van Gogh bersekolah di sekolah yang juga memiliki asrama di kampung Zevenbergen. Tamat dari sana ketika ia berumur 16 tahun. Menggunakan pengaruh pakciknya, Centbegitu ia disapa, telah bekerja di kantor pejabat Goupil dan Cie di Hague. (Goupil merupakan pusat pembaikpulih, khusus dalam menyalin lukisan-lukisan terkenal). Umur 20 tahun, Van Gogh telah bekerja di cawangan Goupil di London, pada bulan May 1873 dengan gaji sebanyak 90 lire setahun. Disana ia menyewa satu bilik di rumah Mrs.Loyer, yang mempunyai seorang anak perempuan bernama Ursula/Eugenie, dan di situlah bermula hubungan cinta pertamanya bermula. Dia mencintai Ursula, tetapi tidak memberitahunya dan apabila Van Gogh meluahkan perasaan cintanya terhadap Ursula. Van Gogh mendapati bahawa Ursula tidak pernah mencintainya dan ini mematahkan semangatnya.
Pada tahun 1875, pakciknya Cent mengaturkan supaya dia bekerja ke cawangan Paris dengan harapan semangatnya dapat dipulihkan dengan bertukar tempat bekerja. Di sina dia menjadi bertambah loyo dalam bekerja. Setelah diberikan tiga bulan notis, maka berakhirlah latihannya selama enam tahun sebagai seorang peniaga seni. Dia berusia hampir dua puluh tiga tahun, menganggur, dan tidak mempunyai rancangan untuk masa hadapan. Van Gogh membuat keputusan untuk pulang ke England, di mana dia berkerja sebagai seorang guru di sebuah sekolah asrama. Selepas dia berhenti dari situ, dia mengajar di sebuah sekolah di Isleworth.
Sebagai seorang pemuda, keinginan Vincent Van Gogh yang terkuat ialah untuk membantu sesama manusia. Sebagai anak kepada seorang paderi, dia sudah tentunya memilih jalan keagamaan, dengan itu pada 1878 dia memohon untuk memasuki sekolah theology tetapi ditolak. Dia kemudiannya menjadi paderi tidak terlatih dan Van Gogh berjimat makan dan keperluan hidup agar dapat menyimpan uang untuk di berikan kepada orang miskin. Sekiranya dia berjaya sebagai seorang pendakwah, seperti yang dicubainya selama beberapa tahun, dia mungkin boleh melakar dan melukis sebagai hobi tetapi Van Gogh sudah pastinya tidak akan menjadi seorang artis.
Misi dakwahnya merupakan satu kegagalan. Kegagalannya berpunca daripada usahanya yang keterlaluan. Di usia dua puluh lima tahun, apabila dia pergi berdakyah dikalangan petani dan pelombong arang batu di Borinage, di selatan Belgium, perwatakannya yang penuh semangat dan amalan ajaran Kristian secara bulat-bulat, menyebabkan dia memusuhi pegawai atasannya, dan ini kemungkinannya menakutkan orang yang dibantuinya.
Meskipun dia ingin membantu sesama manusia, dia tidak pandai mengendalikan perhubungan sosial. Oleh itu ketika berumur 20 tujuh tahun, dia memilih untuk menggunakan seni sebagai cara untuk dia meluahkan perasaan. Puncak utama Vincent Van Gogh menjadi sebagai seorang artis ialah dia boleh mencurahkan perasaannya melalui seni. Jika dia boleh tidak meringankan kesengsaraan peladang Belanda (Dutch) yang miskin, sekurang-kurangnya dia boleh menunjukkan simpatinya melalui lakaran dan lukisan. Mungkin juga ini adalah cara Van Gogh mendekati dirinya dengan Tuhan dan dalam suasana sebeginilah kemahiran seninya terbentuk.
Dalam jangka hayatnya yang pendek Van Gogh menulis hampir seribu pucuk surat, selalunya sebanyak beberapa pucuk sehari. Kebanyakannya telah ditujukan kepada saudara lelakinya Theo, mungkin satu-satunya orang yang memahami dirinya. Hanya kepada Theo, Van Gogh dapat menggambarkan gambaran dan perasaan yang membuak-buak di dalam dirinya. Surat-surat itu, yang disimpan oleh isterinya, dianggap luarbiasa ; pengkritik-pengkritik kesusasteraan telah membandingkannya dengan hasil penulisan "Pengakuan" oleh pakar agung Russian Abad ke 19. Tetapi walaupun dia menulis dengan penuh perasaan, Van Gogh kelihatannya merasakan bahawa luahan kata-kata tidak dapat menggantikan luahan melalui lukisan.
Setelah membuat keputusan, ketika berumur duapuluh tujuh tahun, bahawa misinya dalam kehidupan ialah untuk menjadi seorang artis, dia telah membuka "studio" pertamanya di pondok seorang pelombong arang batu Borinage. Dia membayar sewanya dengan sedikit wang yang dihantar oleh ayahnya dan di studio itulah bermula pelajaran secara sendirinya dengan kerja yang mencurah-curah. Dari Paris, Theo menghantar berbungkus-bungkus lukisan untuk Van Gogh salin dan belajar, dan dari pengurus The Hague, cawangan Goupil, yang menghantar buku teks berkenaan perspektif dan anatomi. Theo mencadangkan kepada Van Gogh supaya mengikutinya ke Paris, tetapi Van Gogh merasa keberatan untuk mengembara ke Paris, suatu tempat yang di anggap sebagai pusat seni dunia. Sebaliknya, pada musim panas 1880, dia pergi ke Brussels dan tinggal di hotel termurah dijumpainya. Van Gogh tinggal di Brussels ketika musim sejuk pada tahun 1880-1881, bergelut dengan latihannya dalam lakaran dan sentiasa melapuran perkembangan dirinya kepada Theo.
Pada tahun 1881 Van Gogh balik kerumah keluarganya di Etten di mana dia jatuh cinta kepada sepupunya, Kee Vos seorang janda. Kee Vos menolak cintanya dan berpindah ke Amsterdam dan diikuti oleh Van Gogh tetapi Van Gogh masih tidak di terima oleh Kee Vos.
Pada lewat 1883 dia membuat keputusan untuk sekali lagi cuba untuk tinggal bersama ibubapanya. Ketika ini Van Gogh masih menggunakan warna-warna gelap seperti perang dan hijau gelap. Antara lukisannya ialah Willows. Pada tahun 1886 Van Gogh pergi ke Paris untuk melawat saudaranya dan dia tertarik dengan teknik lukisan di sana. Pemakan Ubi Kentang (Potato Eaters) lazimnya dikatakan "hasil terbaik" Van Gogh yang pertama . Tidak terdapat sebarang rujukan keugamaan dalam kenyataan Van Gogh berkenaan Pemakan Ubi Kentang.
Lapan bulan selepas kematian ayahnya, Van Gogh meninggalkan Belanda, dan tidak pernah pulang lagi ke situ. Faedah dari lawatannya selama tiga bulan di Antwerp ialah bertambah pendedahannya kepada warna, atau, lebih tepat lagi, dia telah mula berfikir mengenai warna dengan lebih lanjut. Van Gogh merupakan pengguna warna yang paling giat pada masanya. Dia merasakan bahawa warna membawa makna yang istimewa selain daripada hanya sebagai untuk dilihat.
Apabila Van Gogh tiba di Paris pada 1886, dia begitu bersemangat untuk belajar dan bersedia untuk menimba pengalaman baru. Dalam tempoh dua tahun dia bertukar sepenuhnya menjadi seorang pelukis. Warna yang terang dan gemilang membanjiri hasil karyanya. Dia melukis pemandangan dalam kafe yang aman dan gambaran bayu bertiup merentasi mukabumi. Gambaran muram buruh sedang bekerja telah digantikan dengan gambaran dekat dirinya dan rakannya sedang berehat. Van Gogh bekerja kuat untuk menyempurnakan kemahiran tekniknya. Dia melukis menggunakan teknik libasan dengan menggunakan warna-warna yang garang.
Pada tahun 1888, hasil karyanya mencurah-curah. Dari tempoh Van Gogh mula tiba di bulan February sehingga kemasukkannya ke hospital selepas fikirannya terganggu pada bulan Desember Van Gogh telah menghasilkan sekurang- kurangnya 90 lakaran dan 100 lukisan. Jumlah penghasilannya hampir menjadi sesuatu yang memalukan. Van Gogh mempertahanan dirinya sendiri dengan merujuk kepada kepantasan Claude Monet. Dari bulan February 1888 sehingga bulan May 1889, Van Gogh menghasilkan sebanyak 200 lukisan, dan juga banyak lakaran. Hasil karyanya ketika berada di Arles telah meletakkan dirinya sebagai satu gergasi seni, tetapi apabila ia berakhir, Van Gogh hanya mempunyai tempoh setahun lagi untuk hidup.
Salah satu dari hasil karya Van Gogh yang paling terkenal, Bunga Matahari (Sunflowers) menonjolkan kegemilangan warna yang mula digunakan oleh Van Gogh di Arles. Dia menjadikan penelitian Bunga Matahari sebagai perhiasan di biliknya, dan setiap satunya memancarkan kegemarannya kepada cahaya, warna dan cara mudah. Ia dikatakan bahawa kuning keemasan dan jangka hayat bunga matahari yang pendek itu menarik minat Van Gogh
Di selatan, Van Gogh merupakan keseorangan lelaki yang kesunyian. Banyak dari lukisannya, seperti gambar bilik tidurnya, mencerminkan keinginannya untuk seorang teman. Lukisan itu ceria, tetapi terdapat tanda dari perasaan terkongkong dan kesepiannya yang terpendam. Perasaan Van Gogh ini digambarkan dalam lukisannya melalui gambaran bilik yang sempit dan setiap benda yang dilukisnya secara berpasangan : dua bantal, dua kerusi dan sehinggakan kepada lukisan yang digantung berpasangan.
Van Gogh telah diserang penyakit sawan (epilepsy) dan pernah mengancam untuk mencederakan Paul Gauguin, seorang pelukis Perancis, dan dia juga telah menghiris sebahagian telinganya dalam serangan sawan (epilepsy) yang sama. Apabila Van Gogh tersedar kembali di hospital di Arles, serangan sawan (epilepsy) itu tidaklah merisaukan dirinya. Selepas dia pulih, dia telah kembali melukis di lapangan dengan kanvas dan enselnya.
Van Gogh telah dimasukkan ke hospital sekali lagi pada 8 May 1889. Van Gogh telah diberikan dua bilik, satu untuk tidur dan satu bilik yang lain untuk melukis. Di sana terdapat banyak kekosongan di dalam asrama lelaki. Dalam beberapa minggu selepas kemasuknya ke hospital, Van Gogh, diiringi oleh seorang pengawal, telah dibenarkan untuk keluar ke kawasan luar bandar untuk melukis. Serangan penyakit Van Gogh yang pertama di Saint-Remy selepas melawat Arles merupakan yang teruk. Sekiranya tidak disebabkan dengan kehadiran pengawal, Van Gogh mungkin membunuh dirinya sendiri dengan menelan catnya yang beracun. Walaubagaimanapun. Van Gogh masih dibenarkan untuk pulang kerumah. Di situ doktornya selalu menjemputnya datang untuk makan malam.
Van Gogh percaya bahawa kehidupan adalah tiada berpenghujung. Salah satu lukisan Van Gogh terakhir ialah Ladang Gandum dengan gagak (Wheatfield with Crows). Ia dikatakan menunjukkan perasaan Van Gogh yang ingin bebas seperti burung tetapi terhad oleh langit mendung yang gelap. Serangan sakit sawan dan kekecewaan yang akhirnya mendorong Van Gogh membunuh diri, tidak menjejaskan mutu ataupun jumlah penghasilan hasil seninya. Walaupun selepas peristiwa di Arles, apabila Van Gogh memotong sebahagian dari telinganya dan cuba memakannya, Van Gogh terus memaksa dirinya melukis, lukisannya terganggu hanya seketika. Setiap kali selepas serang sawan berlalu, Van Gogh menjadi riang seperti biasa, dan mula melukis pandangan mukabumi, potret, potret diri sendiri dan menulis berpuluh-puluh keping surat dengan jelas dan waras. Meskipun Van Gogh risaukan tentang sawannya, Van Gogh sedar bahawa serangan sawannya itu tidak menjejaskan hasil seninya. Karya seninya bukanlah karya seseorang yang gila. Gaya yang matang, yang berkembang di Arles, menjadi bertambah gemilang dan karya lukisan terakhirnya dilukis dengan menggunakan warna yang terang dan garang.
Pada 27 July 1890, Vincent Van Gogh membunuh dirinya sendiri setelah pulih dari satu serangan penyakit sawan. Selepas diserang penyakit sawan Van Gogh telah keluar berjalan. Selepas beberapa ratus ela dari rumah tumpang dia memasuki satu kawasan ladang gandum, dan menembak dirinya sendiri pada bahagian perutnya. Kemudian Van Gogh berjalan pulang ke rumah tumpang dan kembali ke biliknya sebelum dijumpai terbaring dengan mukanya tersembam di atas katil oleh tuan rumah tumpangan itu. Vincent Van Gogh mati tiga puluh enam jam selepas dia menembak dirinya sendiri ketika berusia tiga puluh tujuh tahun. Vincent Van Gogh dikebumikan di perkuburan bandar Auvers-sur-Oise, Perancis.
Dirangkum ulang dari: spancity.com dan berbagai sumber